Tentokrát to bude trochu z oboru, neboli z pracovního soudku. Totiž o sociálních sítích.
Mou aktuálně nejoblíbenější sociální sítí je Instagram. Znáte to, ne? Taková ta sockasíť, co na ni můžete nahrávat čtvercové obrázky…
Dnes ale Instagram oznámil, že čtverečky končí. Odteď je možné na Instagram nahrávat obdélníky – na výšku i na šířku.
No a co, že? Vždyť je to jedno.
Podle mě ne tak docela.
Uznávám, že já jsem v tomhle trochu ortodoxní. Pokud má síť určité limitace, tak se snažím je dodržovat. Doteď mě vždycky trochu štvali lidé, kteří na Instáč nahrávali širokoúhlé fotky. Instagram je o čtverečcích. Když se do něj nezvládneš vejít, tak tam prostě tu fotku nedávej. Stejně jako na Twitteru máš maximálně 140 znaků a přes to nejede vlak. Když chceš tweetnout nejnovější hlášku a ta má 200 znaků, buď ji musíš zkrátit tak, aby se vešla do 140 a přitom pořád dávala smysl, a nebo ji prostě netweetneš, čau.
Úplně stejně tak Instagram považuju za místo, kam patří fotky z mobilu a ty ze zrcadlovky tam prostě zásadně nenahrávám. Kdyby tvůrci Instagramu chtěli, abychom na Instáč dávali profi fotky, umožnili by nahrávání i přes počítače, ne?
Sociálních sítí je spousta a každá je něčím jiná – proto také mohou všechny vedle sebe existovat. Jakmile jsou si dvě až moc podobné, zpravidla se jedné moc nedaří. Koukněte se na Facebook a Google+.
Twitter je o krátkých 140znakových zprávách.
Snapchat je o tom, že fotky po zhlédnutí zmizí.
Periscope je o tom, že se na něj videa vysílají živě.
A Instagram byl doteď o čtvercích.
Je to stejné, jako kdyby Twitter zrušil své omezení ohledně počtu znaků, fotky a videa na Snapchatu se najednou archivovala a na Periscope jste mohli nahrávat libovolná videa. Už by to prostě nebyl Twitter, Snapchat a Periscope…
Chápu, proč k tomuhle kroku Instagram přistoupil. Chystají brzké spuštění Instagram Ads a pro inzerenty bude jednodušší, když na Instagram budou moci jen překlopit reklamy, které jedou třeba na Facebooku. Takže na tom Instagram vydělá. Ale podle mě trochu ztrácí svou duši, kouzlo (a o tom, co se s tou duší a kouzlem stane, až budou reklamy na Instáči opravdu spuštěny, snad ani nechci přemýšlet).
Ne, tohle není hejt, manifest nebo protest. Změna formátu fotek neznamená, že teď Instagram přestanu uraženě používat.
Jen už to podle mě zkrátka nebude ten starý dobrý Instagram.
Cítím to dost podobně – ze začátku mě nutnost čtvercového formátu prudila, ale po čase si na to člověk zvyknul, počítal s tím, ořezával nepotřebné, přizpůsoboval styl focení…
A teď to je všechno v pdachu…
Ále, zatím stejně drtivá většina lidí pořád používá čtverce… ale souhlas, mě těch 140 znaků na Twitteru taky někdy prudí, ale někde se ta hranice črtnout musela, aby to zůstalo krátký a k věci. No nic no.