Zdá se, že městská hromadná doprava je poslední dobou pro bloggery velmi inspirativní :D Ale k věci. Dnes, když jsem jela autobusem, seděla za mnou na čtyřsedadle dvě dítka, chlapeček a holčička, v doprovodu prarodičů. Děti, které, jak vyplynulo z konverzace (jo, vím, že se nemají poslouchat cizí rozhovory, jděte do háje, to se nedalo přeslechnout :D), chodí do první třídy, pokřikovaly, co se dneska ve škole učily a pak se babičky ptaly, jak je možné, že když říkáme lef, píše se to lev. Babička na to, že je to proto, že v množném čísle říkáme lvi. Děti se zeptaly, co je to množné číslo. Odpověď zněla: „To se budete učit ve škole, to vám říkat nebudu.“ Pak se děti začaly hádat, jak se píše slovo psi. Děvčátko soudilo, že se píše s tvrdým y, chlapec že s měkkým. Dědeček se do diskuze vložil s tím, že se píše psi, ale že v sedmém pádě se píše psy. Děti chvíli zaraženě mlčely, načež se otázaly, co to je pád. Odpověď zněla: „To se budete učit ve škole, to vám říkat nebudu.“ A já si říkala, to je tak těžké dětem objasnit, co to jsou pády? To je tak těžké jim vysvětlit, jaký je rozdíl mezi jednotným a množným číslem? Uznávám, že nejsem matka (a doufám, že ještě pěkných pár let nebudu), ale vzhledem ke svému věku vím přesně, kolik mě toho ve škole nenaučili – a pozorováním ostatních taky poznávám, kolik toho nenaučili je. A jestli rodičové posílají své děti s dotazy do háje, že „je to naučí ve škole“, není divu, že po světě běhá tolik blbců. Musím říct, že mně se máma v dětství hodně věnovala, hlavně díky tomu, že o domácnost se starala babička, a že mě spoustu věcí naučila už ona. Taky si pamatuju, jak mi občas tvrdila bludy, když jsem se zeptala na něco, co nevěděla – protože jsem těm bludům uvěřila a teprve za pár let mi je ve škole/v encyklopediích/kdekoli jinde vyvrátili (a já pak přišla za mámou s obviněním když jsem byla malá, tvrdilas mi, že… a ona to není pravda! a ona se vždycky hájila, že mi nic takového určitě nikdy neřekla :D). Ale pořád si myslím, že je to lepší, než odbývat dítě s tím, že se to dozví časem ve škole. A nechci tím tvrdit, že jsou školy tak hrozné, to nemůžu komplexně tvrdit. Faktem je, že někteří pedagogové toho moc nenaučí, ale i u dobrého pedagoga se může stát, že si některé děti z výuky moc neodnesou. Třeba proto, že si radši povídají nebo hrají piškvorky se sousedem, nebo prostě proto, že se rozhodnou školu bojkotovat, protože je prostě nebaví… a tak dál. Důvodů bych mohla vyjmenovat asi milion a samozřejmě všechno souvisí se vším. Zkrátka a dobře považovat školu za hlavní výukový a výchovný orgán mi přijde jako blbost. Věřte mi. Není tomu tak dávno, co jsem ještě do školy chodila :D
Jo, je to tak, občas děti přijdou s dotazem, který připadá dospělému zbytečný, ale vím, že je lepší to dětem vysvětlit (i s tím rizikem, že dítě vysvětlení nepochopí) než ho odpálkovat. BMW některými bludy krmila moje máma i mě :)
no, přesně… Chytré knížky nabádají, že dítě má na každou otázku dostat odpověď. Nemůžu nesouhlasit… :)
Myslim si, ze babicce a dedeckovi se jednoduse nechtelo slozite vysvetlovat, co je to pad (schvalne by me zajimalo, jak bys to srozumitelne vysvetlila sestiletymu decku). Je to jako ucit prvnaka anglictinu, kdyz nevi, co je to mnozny cislo (nenaucitelny). Neshledavam na chovani prarodicu nic divnyho.