Je tomu už pár let, co jsem absolvovala taneční v Kulturním domě na Vinohradech u pana Řeháka, které se mi hodně líbily, užila jsem si je a leccos jsem se naučila. Co jsem se naučila, to jsem ale kvůli nedostatku ochotných tanečních partnerů stihla poměrně rychle zapomenout, takže jsem uvítala možnost zopakovat si spolu se Sylvinkou a Dinlearem taneční kurz a oživit si znalosti. Zařizování padlo na mě, protože jsem byla nejakčnější a nejnadšenější. Taneční na Vinohradech jsem z finančních důvodů jaksi zavrhla a místo nich se rozhodla pro Obecní dům, kde jsme navíc s Dinnym jakožto pár získali valentýnskou 50% slevu. Moje představy, jak se budeme učit v nádherném secesním sále a posléze plesat ve Smetanově sále, nebyly úplně přesné. Samotné kurzy se odehrávají v jednom z maličkých sálů Obecního domu a jehož kapacita je skoro pokaždé (kromě závěrerčných lekcí, kterých se již účastní jen ti nejotrlejší) přibližně dvojnásobně překročena, takže se v něm nedá dýchat – o čemž svědčí i fakt, že na jedné z lekcí jedna tanečnice omdlela – ani tančit, a plesy se neodehrávají v Repre, ale v Lucerně a v KD Ládví (!!! boha jeho, proč, proč?!?!)
Pamatuju si svou první taneční hodinu na Vinohradech. Bylo to v době, kdy jsme na tom finančně nebyli nijak slavně a já na sobě měla šaty, které nosívala v mém věku maminka, které byly sice krásné a něžné, ale totálně demóde, a já nikdy nebyla extra průbojný člověk, tudíž jsem celou první půlku proseděla. Kromě stručného úvodu do společenského chování typu kdo komu podává ruku a jak probíhá zadání k tanci jsme se na první lekci učili (asi aby toho na netaneční tvory nebylo moc a s tanci se začínalo jen opatrně) kroky mazurky, blues a ke konci také základ waltzu bez točení (alespoň pokud mi paměť slouží).
Oplt na nás sice blues a waltz vytasil také, do blues nás naučil i točení, ale na točení ve waltzu jsme si museli počkat až do šesté či sedmé lekce. Mezitím proběhla prodloužená v Lucerně, na níž jsem nebyla, takže nevím, zda tam všichni poslušně ťapkali waltz stále jen rovně. Každopádně mazurky jsme zůstali ušetření, což jsem kvitovala s povděkem. Jaké ale bylo mé zděšení, když na nás mazurku Oplt vytáhl na šesté lekci a zabýval se s ní snad půl hodiny?! Když jsme na další, sedmé lekci, mazurku opakovali a dalších dvacet minut rozebírali, jak správně dělat okénko a vyměnit se, myslela jsem, že budu střílet.
Po dvou lekcích strávených důkladným probíráním mazurky jsem tak nějak ztratila elán a na dvě další lekce nedorazila – v praxi to znamenalo vlastně celý měsíc, protože dvě lekce odpadly, jedna kvůli předcházející prodloužené a druhá kvůli rautu s výukou společenského chování, které jsem zavrhla rovnou. Theris ale na kurz dorazila a pak mi sdělila, že už následují jen dvě další hodiny – tzn. poslední lekce 17. ledna (ano, na internetu bylo psáno, že taneční jsou září-únor, a to nepočítám ony dvě lekce, které odpadly, tudíž fakticky taneční trvaly vlastně jen říjen-prosinec). Na poslední lekci jsem se včera nedokopala, ale předposlední minulý týden probíhala tak, že jsme během hodiny tančili pouze blues, rumbu a polku, do níž jsme se naučili jednu variaci (podle mě dost zbytečnou).
Pan Oplt skoro všechny tance zásadně učí do čtverce, což především u polky bylo pro mě docela překvapení. Polku jsme do čtverečku trénovali snad půl hodiny v kuse, po níž to všichni motali už proto, že je šíleně bolely nohy a nedokázali se už soustředit. Specialitou Oplta je, že ze začátku naučí skoro všechny základní kroky a teprve po x lekcích, na kterých se mnohdy dříve probrané tance ani neopakují, začne probírat variace. Navíc vždy žáky postaví do dvou kruhů, dámy ve vnitřním a chlapci ve vnějším, a učí všechny pánské kroky. Je známo, že děvčata bývají na tanec trochu nadanější než kluci, není to ale železným pravidlem, takže mnoho děvčat bylo pak při tanci velmi překvapeno, že kroky, které se předtím naučily, najednou nejsou těmi, které mají tančit. U Řeháka se vždy nejprve děvčata ve vnitřním kruhu naučila dámské kroky, pak šla dozadu a kluci se učili kroky pánské. Elegantní a jednoduché řešení, na které ale Oplt nějak nepřišel.
U Řeháka se vždy po tanci zatleskalo a posléze mezi tanci promenovalo, což Oplt jaksi nevyznává (respektive promenády nějak nevyznávají naši „spolužáci“, kteří kdykoli Oplt zkoušel zavelet promenádu jen tupě stáli), navíc mě u Oplta trochu šokuje, že občas hlasitě počítá naprosto mimo rytmus, čímž většinu lidí naprosto splete.
Když jsem se s MaryLove a Dinlearem domlouvala, že půjdeme do tanečních, těšila jsem se, jak se naučíme spousty variací a budeme pak na plesech oslňovat… nakonec, vzhledem k tomu, že jsem špatně vybrala školu, jsme půlku kurzů zatáhli, protože se někomu z nás nechtělo, a množství toho, co jsme se naučili, považuji za dost tristní. Hodně mě mrzí, že jsme se nenaučili skoro žádné variace do jivu, kterých jsme se právě u Řeháka učili spousty, ani do chachy… Zkrátka a dobře jsem se poučila, že není dobré vždy šetřit. Řehákovy taneční sice stojí 4.200, konají se ale v nádherném sále, trvají až do března a člověk se při nich opravdu naučí tančit. Oplt se sice honosí dlouholetou tradicí, ale můj dojem z jeho taneční školy je spíš zklamaný. Jediné, co u něj stojí za to, je milá a vtipná paní tancmajstrová a krásný asistent, který vypadá jako Justin Timberlake. Prostě a jednoduše – ne každý inženýr umí učit tanec.
Koukám, že máš poslední dobou na ty kurzy docela smůlu, co? :/
Já mám smůlu tak nějak komplexně, zdá se mi :D
Tak to te obdivuju. Ja chodila do tanecnich v ramci skoly a po trech lekcich sme se spoluzakama chodili radsi do baru, co byl pod salem. Spolecensky tance me extremne nudi a hlavne vetsina chlapu vubec nevede a spis slapou zeli, coz me extremne odrazuje. Navic krakenek semnou nechce jit ani na ples. Trsam akorat na disce :-D
Koneckonců co byste na tom plese taky dělali, když neumíte tančit, že jo :) Já neříkám, že je to parketa všech, já naopak vím, že ne všichni společenským tancům holdují, právě proto jsem si během posledních asi šesti let skoro nezatančila, protože prostě kluci, co by tančili, vymřeli :D
Tak ja samozrejme naky zakladni kroky zvladam, ale na ples bych se sla spis pobavit, napit se a tak :-D. Mozna ze jsem se spolecenskyma tancema mela vetsinou spatnou zkusenost a taky sem v podpatcich hodne vysoka a spousta chlapu je mensich…:-D
Taneční u Oplta jsou v hezkém prostředí a pokud žáci pravidelně dochází tančit se naučí každý.
/viz http://www.dotanecnich.cz/. Pokud se chodí za taneční, tak Vás byť s rozdílnou metodikou nenaučí tančit ani Oplt s Řehákem dohromady. Pak
je jedno zda-li tančíte v Lucerně anebo v KD Ládví stejně Vám to nepůjde.Celkový dojem z Vaší nelegální pomluvy-reklama panu Řehákovi a
zaujatost oproti Opltovi a první jeho zostuzení za 40 let úspěšné praxe v několika sálech Prahy a to není ani inženýr! Michaela Pávová
prispevek podepsany Michaela Pávová psal bud sam Oplt nebo nekdo z jeho nejblizsich, to snad neni jinak mozne :-) i ten sloh tak nejak odpovida Opltovu mysleni a stylistice jeho webovych stranek :-)
Asi bych se vyprd na retro styl typu OPLT. Už jen styl hudebního doprovodu na klavír je hodně out. Chápu , že romantické prostředí Obecňáku je hezké, ale moc si od něj neslibuji.
Našel bych si něco v moderním prostředí. Ládví se hodně změnilo, super parket, vzdušné, prostorné, po rekonstrukci (2021 trošku vyhořeli :)
). Dole je pivovar s restaurací a učí se tu i dospělíci. Nechá se zkusit hodina i zadarmo. Nebo si koupit dole sklenku vínka a jen posedět u stolu třeba půl hodiny. Naučí tam za tři , čtyři středy i poleno tancovat a je tam docela legrace, žádný zkornatěný mistr.
Zrovna tak v KCP. Určitě je dobré se podívat, kdo učí a jestli nevyšel už trochu ze cviku, nebo mu netuhnou kolena . . .
OPLTOVCI byli dobří asi tak v minulém století, ale pak to šlo dolů, Mistři zestárli a školu mu zevnitř vytunelovali. Bohužel vím o čem mluvím, dost dlouho jsem s nimi spolupracoval.