Měla jsem dnes možnost si na pár hodin zahrát The Sims 4. Jakožto velký bývalý pařan hlavně dvojky jsem byla zvědavá, kam se tahle pro mě legendární série posunula. A po dnešních skoro třech hodinách hraní musím zklamaně konstatovat, že mi připadá, že se posunula spíš dozadu než dopředu.
Vylepšená tvorba Simíků
Create-A-Sim (CAS) prošlo hodně velkou změnou. Ty tam jsou místnosti a zrcadla, odteď se vám Simík jen vznáší na modrém pozadí a jeho vzhled upravujete tažením myší. Je to trochu nezvyk a když to děláte poprvé, bude vám to asi připadat dost nepřesné.
Účesy a oblečení jsou ale moc pěkné, ač bych neřekla, že by se grafické provedení od The Sims 3 nějak extrémně lišilo. Přednastavené ksichty, z nichž si můžete vybrat, ale vypadají všechny dost podobně.
Nejmladší fází, v jaké můžete Simíka vytvořit, je teď dítě. Batolata tvůrci z jakéhosi důvodu kompletně vyškrtli, takže návrat k The Sims 1.
Narozdíl od trojky ubyl výběr oblíbených věcí vašich Simíků. Už nemůžete navolit, že váš Sim miluje žlutou barvu a může se utlouct po suši – vybíráte mu pouze aspiraci a 3 další vlastnosti. Ano, jen tři. U aspirací ale přibyly docela zajímavé podmožnosti – například chcete-li, aby váš Sim prahnul po kreativitě, můžete si vybrat, zda se bude toužit stát velkým spisovatelem, velkým malířem nebo velkým hudebním skladatelem.
Stěhujeme se do nového
Jakmile si vytvoříte rodinku, musíte ji samozřejmě někam nastěhovat. Výběr moc velký není – buď tu najdete asi tři startovní domečky, nebo dva volné pozemky. Při stěhování se do existujícího domku můžete vybrat, zda jej chcete zařízený, bez nábytku nebo rovnou srovnat se zemí.
Hrajete-li poprvé, ihned po nastěhování do domku vám začnou hru „zpříjemňovat“ tipy pro začátečníky. Asi šestkrát jsem se marně snažila najít, kde se dají vypnout. Prolezla jsem celé menu křížem krážem a bohužel jsem se jich nezbavila.
Už tu nejsou tři módy – live mód, nákupní mód a mód stavby. Poslední dva totiž tvůrci sloučili do jednoho a přidali některé zajímavé funkce. Odteď si třeba můžete vybrat, jak vysoko do zdi chcete dát okna, jak vysoké chcete mít zdi samotné a podobně. Pokud ale chcete budování co nejvíc odbýt, najdete tu i přednastavené místnosti, které jen naplácáte vedle sebe a máte dům hotový.
Oproti trojce vám bude mnohdy připadat, že máte zapnutý cheat moveobjects, protože tu můžete klidně plácnout lampu nebo obraz přes okno a podobně.
Nábytek je tu stejně jako ve trojce tříděn buď podle místností, nebo podle kategorií. Kategorie si ale vybíráte v nešikovném roletkovém menu a barvu objektu si určujete ještě stupidněji v maličkém okénku, které vám vyskočí vedle ikonky daného nábytku a jakmile víc pohnete myší, zase vám zmizí.
Záhy taky zjistíte, že v ovládacích panelech nezůstal na kameni kámen. Pokud jste tedy zvyklí na minulé tři generace The Sims, budete tu neustále zoufale tápat a něco hledat. Ve stavebně-nákupním módu jsou totiž teď tři lišty:
- klasická dolní lišta s výběrem místnosti/nábytku,
- lišta nahoře uprostřed, kde jsou tlačítka zpět/znovu, kapátko, bourací kladivo apod.,
- a lišta v pravém horním rohu, kde překlikáváte zpět do živého módu, volíte patra, zobrazení zdí atd.
Když jsem v tomhle novém uživatelském prostředí strávila pár minut, málem jsem notebook vyhodila vzteky z okna. Netuším, který génius tohle navrhoval! Zatímco dříve jste všechny ovládací prvky měli dole na liště, hned vedle sebe a pěkně při ruce, teď lítáte myší po podložce jako idioti. Já hrála na naší velké televizi, takže jsem si připadala jako na tenise, jak jsem pořád kroutila hlavou zleva doprava a shora dolů.
Už bydlíme, tak pojďme hrát!
Spodní hrací lišta je v téhle generaci The Sims dost minimalizovaná a taky kompletně překopaná.
Máte tu obrázek svého Simíka, vyjadřující jeho aktuální náladu, a vedle něj maličký výběr Simů v rodině (na který jsme zvyklí nad ikonkou Simíka). Akce Simíky prováděné se už neukazují v levém horním rohu obrazovky, ale v levém spodním rohu a štosují se vertikálně, nikoliv horizontálně.
Nad ikonkou Simíka se zobrazují jeho přání – už si nemůžete vybrat některé z více přání a „slíbit“ mu jeho splnění, můžete je jen odmítat pomocí křížku. Pod ksichtem Simíka se pak zobrazují faktory, které ovlivňují jeho náladu.
Potřeby pak najdete v opačném rohu obrazovky. Lišta s aspirací, prací, dovednostmi, inventářem a potřebami se dost zmenšila a pokud si potřeby rozkliknete jako já, protože jste zvyklí mít neustálý přehled, budete je muset každou chvíli rozklikávat znovu – jakmile přepnete mezi Simíky, rozkliknuté karty se opět minimalizují. Pokud ale některá z potřeb dosáhne oranžových hodnot, začne vám na liště notifikačně blikat, i když máte kartu zavřenou.
Dole uprostřed pak máte ovládání času. Zmizela čtvrtá možnost rychlého přeskočení aktuální akce, a pokud nepoužíváte klávesové zkratky, budete zase myší lítat po celé obrazovce jako blázni. Navíc pokud Simíci interagují mezi sebou, vyskočí vám nahoře uprostřed ještě další lišta se stavem jejich vztahu.
Super je, že už si Simíci můžou jen tak sednout na postel (jak vidíte nahoře), a přibyla taky tuna společenských interakcí, které jsou velmi úzce svázány s aktuální náladou Simíků – a ta se může měnit velice rychle. Navíc Simíci strašně často fotí selfíčka :D Například po nějaké důležité životní události – třeba když Sim nabídne Simce, že spolu budou chodit – se pak spolu vyfotí a postnou to na SimBook nebo nevím :D
Cestujeme po městě
Základní městečko je příšerně mrňavoučké. Je tu centrální park, umělecká galerie, noční klub, fitness centrum a knihovna, a to je vše.
Cestování v The Sims 4 totiž stojí úplně za houby. Je to totiž návrat k The Sims 2. Po městečku se už nelze jen tak toulat, jako to šlo v trojce. Pokud odscrollujete na maximum od svého domku, přepnete se do zobrazení městečka, připomínající to v TS 2.
Zde vyberete, kam chcete jet a s kým tam chcete jet (bar Modrá ústřice pobavil), načež se vám zobrazí načítací obrazovka. V The Sims 4 nejsou auta ani bicykly ani taxíky. Váš Sim jen dojde na okraj pozemku a zmizí, aby se vám pak hra přenačetla do nové lokace. Proboha proč?! Když už to v trojce tak vymakali, že mohl člověk se svými Simíky courat po parcích, jít běhat za město a podobně, proč udělali takový krok zpátky?!
Jakmile se tedy přenesete na jiný pozemek, nemůžete se vrátit k jiným členům rodiny a musíte hrát jen s tím Simíkem, se kterým jste cestovali. Stejně tak pokud Simík odejde do práce, zmizí z vašeho pozemku a je pro vás naprosto nedostupný. Nemůžete zkontrolovat jeho potřeby ani dovednosti, nemůžete ani zvolit, jak tvrdě má pracovat, jako to šlo ve trojce. Opět návrat o generaci zpět.
Na kartě Simologie najdete ještě jednu novinku, a to Simíkovské statistiky. Najdete tu tunu neužitečných údajů jako kolikrát už byl váš Sim na záchodě, kolikrát jedl, kolikrát se popálil nebo počůral.
The Sims naked naked naked!
Nebojte, ani ve čtyřce neuvidíte Simíky nahaté. Když jsou na záchodě, jsou klasicky rozčtverečkovaní, s koupelí už si ale tvůrci vrásky nedělali a nechávají tak Simíky koupat rovnou oblečené. Koneckonců proč ne, že.
Co vypadá stále stejně, to je Simíkovské WooHoo, tedy sex. To se už od jedničky nezměnilo :D
Stejná pak zůstala i tragičnost českého překladu. Stejně jako v minulých Sims i tady najdete krkolomně přeložené věty a věty nedávající smysl, a perly jako „Uvařit sendvič s roztopeným sýrem“. Člověk znalý dřívějších The Sims si tak nostalgicky zavzpomíná – aspoň něco zůstalo! :D
—————————————————————————————-
Nová generace Sims pro novou generaci dětí
Zdá se mi, že EA Games s Maxisem (logo Maxis mě u načítání hry velmi překvapilo) usoudili, že jim generace hrající The Sims už vystárla a rozhodli se vyrobit kompletně novou hru pro novou generaci. Hlavně aby to nevypadalo stejně jako předchozí díly!
Hráčům minulých dílů totiž nepřináší The Sims 4 nic nového, naopak ubírá některé oblíbené funkce, na které už jsme si stihli zvyknout (víte o tom, že ve čtyřce nejsou ani bazény?!). Proto to na mě působí, jako kdyby otočili kormidlo o 90 stupňů a rozhodli se dělat hru pro jinou cílovku a ne pro své dřívější fanoušky.
Já po dnešních třech hodinách hraní necítím potřebu se ke hře vrátit. Naopak už se těším, až si zase zahraju The Sims 3, na ty mě čtyřka dobře navnadila. Vím, že jsem určitě ještě neobjevila všechny funkce a zákoutí hry, ale není to takový ten nadšený pocit z nové hry, kdy máte chuť prosedět u počítače celou noc a ještě zkusím tohle a ještě vyzkouším tamto a podobně. Místo toho je můj pocit, kterým bych to celé mohla shrnout, spíš „Hm, no a co?“
Nebo už jsem na The Sims prostě moc stará?
stara nejsi, me ta hra hrozne zklamala a je mi lito penez, co jsem do toho dala. A věř, ze to jsem snad jeste o žádné hře nerekla. Je to fakt krok zpatky a u hraní se proste nudim, za chvili nevim, co tam mam vlastne delat.
Jsem ráda, že máš stejný názor, ale mrzí mě, že jsme obě ze hry takhle nenadšené. Já vlastně po těch třech hodinách hru vypínala s tím, že taky moc nevím, co tam ještě dělat. Jasně, mohla bych zkoušet, co dělají různé objekty, ty kreativní věci a tak, ale prostě to nebylo nic extra lákavého a nového. Celá ta hra mi prostě připadá jako nedodělaná a nedostatečně otestovaná beta, kterou omylem vypustili do světa!
Jo, rozhodně s tímhle názorem nejsi sama, v obdobném stylu to sepsali i ve SCORE, takže se od čtverky budu držet dál a zase opráším trojku. Byť teda musím přiznat, že mému srdci je stejně nejblíž ta pravěká dvojka, na které člověk začínal (sentiment, já vím :D)…
Pche, pravěká dvojka, to já začínala už na původních TS1! Tehdy jsem si na ně přečetla recenzi v ábíčku a strašně jsem je chtěla! (děsí mě, že si to pamatuju :D)
Když jde simík do práce, můžeme skontrolovat jeho potřeby i nastavit jak tvrdě bude pracovat jde to pouze nejde vstoupit do jeho inventáře